Lauķu piedzīvojumi lielpilsētā, 1. – urbānā – daļa

Kādā janvāra vakarā jau ap gulēt ejamo laiku saņemu zvanu no Daces – “Laižam uz Ņujorku?” Pirmajā brīdī aiz pārsteiguma neattopu, ko atbildēt. Izmoku vien: “Cik ilgi var domāt?” “5 minūtes.” Notiek ātrā ģimenes sapulce, kuras laikā nolemjam par labu lielpilsētai. Pārapdzīvotu pilsētu apmeklējumi nav neviena no mums sapnis, taču biļešu cena ~160 EUR abos virzienos no Oslo liekas tik maz, ka nevar neņemt. Un pasauli redzēt un iepazīt arī gribas. Kopš mums ar ASV ir bezvīzu režīms, tas ir gaužām vienkārši tikt pie iebraukšanas atļaujas (ESTA) online, samaksājot 14 USD un pagaidot max 72 h apstiprinājumu (man bija jāgaida apmēram 10 minūtes).

Big city

Kaut kad pa vidam pati idejas iniciatore darba izaugsmes sakarā no ceļojuma “nolec”. Mēs neķeram kreņķi un beidzot sākam plānot, ko un kā darīt. Šis ir tas ceļojums, kad beidzot esmu nobriedusi izmēģināt CouchSurfing (CS) resursu (pavadi nakti pie kāda laipna vietējā uz dīvāna, labumi – nav jātērējas par naktsmītni, jaunas iepazīšanās un draudzības, iespējas palutināt sevi un saimnieku, piemēram, ar pašgatavotām vakariņām, var kopā doties iepazīt pilsētu utt. Mīnusi – nav tik liela privātuma kā viesnīcā vai īrētā dzīvoklī). Meklēt naktsmājas sāku jau kādu mēnesi iepriekš, pavadot gana daudz laika hostu meklēšanai un vēstuļu sūtīšanai. Vēl internetā rezervējam nomas auto dažām dienām, ko vizināties apkārt līdz Niagārai un Vašingtonai. Turrpceļam tiek sagādāta biļete no Rīgas līdz Oslo par ~20 EUR un atpakaļceļā nolemjam “izkāpt” pa vidu Mančesterā, mājupceļam biļete no tās līdz Rīgai ~40EUR.

Drammenes peizāža

17.04. Ceļamies gaisā

Šajā dienā, savu iedzīvi mugursomās sakrāmējuši, nonākam Oslo un, tā kā nākamais lidojums tik rīt no rīta, ar vilcienu dodamies ciemos pie Daces uz Drammeni. Kaut kā mums samisējas ar izkāpšanu, attopamies Lier, taču tas ir nieka 8km attālumā no Drammenes – ejams attālums. Tā klīstot attopos, ka tepat netālu mīt vēl viena forša latviešu ģimenīte, ar ko vakarā sarunājam randiņu. Dacīte mūs sagaida ar karaliskām vakariņām. Noēdamies līki un pēcāk dodamies pie otriem ciemiņiem. Lai arī agri jāceļas, viesošanās ieilgst, bet atkalredzēšanās prieks ir liels. Vakarā jau esmu sablenderējusi nākamās dienas brokastu kokčikus, tik atliek piecelties.

fbt

“Čau! Mēs esam Drammenē, satiekamies?”

18.04. Gara, gara diena jeb garākā trešdiena ever

3:30 atskan modinātājs. Nepavisam negribas mosties pēc 4h miega, taču ir uzdevums. Fiksi sataisāmies un lēkšojam uz Flytoget (agrais un dārgais vilciens uz lidostu, ~28 EUR brauciens vienam). Lidojums ir 6:30, līdz lidostai stundiņa, ko kratīties. Vilcienā, protams, snaužam. Diezgan vieglprātīgi no mūsu puses nakti negulēt, jo šodien dienai būs 7 h klāt laika zonu maiņas dēļ.

WhatsApp Image 2018-05-11 at 10.31.27

Nenoturējos nobildēt lielo putnu no iekšas

Lidojums caur Briseli, kur pavisam īsa pāriešana no vieniem vārtiem uz otriem. Pirmo reizi nonākam tik milzīgā lidaparātā, kur ļaudis sēž pa 9 vienā rindā (divas ejas, sēž pa trīs). Lidojums paredzēts uz 8 stundām, bet paskrien raiti, jo ir baisi daudz visādu izklaižu. Esmu svaigi iegādājusi grāmatu par harismu, lasu to; skatos filmu, meditēju, guļu. Šķiet, savas trīs reizes tiekam paēdināti (uzkoda, pusdienas, uzkoda) un padzirdināti (var tikt arī pie vīna, ja gribas). Stjuarti apkalpo brīnišķīgi un ar foršu humoru. Ja jautā, var tikt arī pie veģetārām pusdienām.

Daļa dzīves ņujorkiešiem parastajiem paiet apakšzemes sistēmās. Mēģinu ielauzīties shēmās.

Ap 12 dienā nosēžamies Newark lidostā. Pārbaudes laikā dabonu aizrādījumu no robežsarga par centieniem ievest valstī aizliegtus produktus – no brokastu galda savācu apelsīnu un bumbieri, bet – izrādās – augļus še ievest nedrīkst. Labprātīgi atdodu aizliegtās preces un drusku nokaunos.

Pēc tam, kad esam ielaisti valstī, meklējam, kā aizbraukt pie pirmā hosta Bruklinā. Vispirms ir lidostas čukčukbānis, kas aizved līdz divstāvīgam vilcienam. Tad ar to līdz Penn station Manhetenā, visbeidzot pārsēžamies uz metro, lai dotos ar pelēko līniju līdz Lorimer ielai. Metro iegādājam nedēļas biļeti, kas maksā 31 USD, var braukt, cik grib, gan ar metro, gan ar autobusiem. Visur biļetes ērti iegādāt aparātos ar karti vai skaidru naudu.

WhatsApp Image 2018-05-11 at 10.37.57.jpeg

Vjetnamiešu milzu zupas

Izrāpjoties no pazemes, esam izbadējušies kā vilki, tamdēļ uzklūpam pirmajai redzamajai ēstuvei – notiesājam pa milzu zupai vjetnamiešu virtuves gaumē. Tik milzu, ka es netieku galā un paņemu līdzi vēlākam. Pāris minūšu laikā tiekam līdz mājām, kur mūs sagaida argentīnietis Matias. Viņš Ņujorkā šobrīd studē starptautiskās attiecības. Te pavadīsim divas naktis. Matias ir steidzīgs – viņš parāda mums istabu ar dīvanu, lec velosipēdam mugurā un dodas uz randiņu. Vienojamies, ka 21 būs kopīgas vakariņas. Lai arī ir jūtams pamatīgs sagurums, tomēr nolemjam doties izpētē uz Manhetenu. Pastaiga notiek ap Pasaules tirdzniecības centru, kur izveidoti divi milzīgi baseini sagrauto dvīņu torņu vietā, aizklīstam līdz Hudzonai un nopētām prāmju ostas. Wall street, Broadway.

Jaunais pasaules tirdzniecības centrs

Šodien ir tāds drusku pavēss. Atpakaļ uz mājām un ieturamies kopīgi ar Matias pie mūsu gatavotas salātu bļodas. 22 jau liekamies uz auss, jo esam knapi vairs pie samaņas.

19.04., lietainā ceturtdiena.

Mostamies gana agri, lai tak visu var iespēt. Laiks nav visai mīlīgs – ārā ir vēsi un līst. Dodamies atkal pazemes valstībā, lai iznirtu slavenajā Time square. Pastaigājam pa Brodveju un 5.avēniju.

Time square

Ieklīstam publiskajā bibliotēkā – tur ir dikti mīlīgi un, galvenais, silti. Uzkožam savas siermaizes un atvelkam elpu. Nopētu apkārtējos. Daļa izskatās akurāt pēc tādiem pašiem dienderiem, kā mēs, kas ilgi grāmatu nav rokā ņēmuši. Lai to kaut drusku labotu, es nostaigāju gar grāmatu plauktiem un izpētu sortimentu, dažas pat paņemu rokās.

Publiskā bibliotēka

Turpat pāri ielai tiek atzīmēts MoMA (Museum of Modern Art) – šeit jāatgriežas piektdien, kad no plkst. 16.00 ekspozīcijas skatāmas bez maksas. Izpētu, ka noteikti gribēšu izstaigāt stāvu ar Picaso, Dalī, Monē un vēl dažiem, ko es kā mākslas profāns esmu šur tur dzirdējusi un redzējusi.

Svētā Patrika katedrāle

Vēderi vairs tik ļoti nekurkst un arī esam apsildījuši savus nosalušos degunus, tamdēļ turpinām pastaigu. Apmeklējam svētā Patrika katedrāli. Milzīga un iespaidīga – ļoti krāšņa. Jānis saka, ka Denzels Vašingtons vienā filmā te esot apprecējies. Nu lai tā būtu. Nostaigājam garām Chrysler ēkai (uz tās ērgļiem savukārt filmās sēžot visādi lidojoši ļaunie) un Rokfeller centram. Saulainākā dienā otrajā no celtnēm ir plāns uzbraukt līdz jumtam pavērties uz metropoli no augšas. Šodien ne, apmācies.

Labu apetīti!

Ir pusdienlaiks, tamdēļ, uzticoties TripAdvisor, tiek atrasta falafela vieta, kurā ieturam sātīgas pusdienas. Tālāk ceļš ved uz Vašingona laukumu, un tur man, kā īstenam dabas mīlim, tiek tas prieks pakomunicēt ar milzu vāveri. Viņai tiek gabals no manas pitas maizes, kas palika pāri no pusdienām. Tajā brīdī es vēl neesmu izlasījusi, ka zvēriņus parkos barot aizliegts. Novērojam etīdi starp vāveri un balodi, kuras laikā pierādās, ka vāvere ar ēdienu nedalās, un dodamies tālāk.

Iela

Diena ir tik negaidīti drēgna, ka pastaigas beigās es esmu pārsalusi. Nonākot mājās, iekrītu gultiņā un uz brīdi atplīstu. Mājās bez mums neviena nav, agri vien dodamies pie miera, jo esam baisi noguruši. Vai tad tādas parasti arī nav brīvdienas?

20.04.

Rīts iesākas agri Bruklinā. Matias it kā dzīvo kopā ar Felipi, taču dzīvokļa biedrs drīzāk izklausās pēc iedomu tēla, jo pagaidām mēs viņu tā arī neesam redzējuši. Miegs bijis caurs, jo ap 4 no rīta abi saimnieki virtuvē par kaut ko apspriedās. Māju pametam, kamēr Matias un Felipe vēl guļ. Vakarā mums jāpārceļas uz New Jersey (otrā Hudzonas krastā), kur pavadīsim nākamās divas naktis.

Centrālā stacija

Šodien plānā ir apskatīt Brīvības statuju no tai garām braucošā prāmja, kas kursē uz Staten salu. Tā primārais mērķis ir nogādāt salā dzīvojošos uz Manhetenu darba vai citās gaitās.

Līdz prāmim jānobrauc līdz pašiem pilsētas dienvidiem. Tas kursē reizi pusstundā un ir bez maksas. Otrā galā jānokāpj nost un jāiziet caur ostu pa jaunam uz klāja. Pie statujas var redzēt daudz cilvēku. Debesīs lidinās kaijas un helikopteri. Biju iedomājusies, ka tā statuja ir stipri lielāka. Nav brīnums, ka jau janvārī ekskursija uz tās kroni bija izpārdota.

Brīvības statuja

Pēc kuģīša dodamies uz China town, netīšām ietrāpām arī mazajā Itālijā. Trip Advisor uzlīmīte uz kafejnīcas durvīm ir uzticama zīme, ejam iekšā. Milzīgas zupas un spring rolls. Gardi un šausmīgi daudz. Rēķinu gan nesaprotam, rokrakstā ar hieroglifiem tas ir sastādīts un summa ap 20 USD.

Skats no malas un no kaiju perspektīvas

Man atkal salst. Esmu vienos legingos, tamdēļ mēģinu atrast kādas ķīniešu ūziņas. Vienas pamēru, bet man par īsu. Nav jau viņi baisi garie. Pastkartītes te gandrīz met pakaļ – 8 gabalas par 1 dolāru.

China town

Nākamais mūsu nolūks ir pastaiga pa High line. Tā ir bijusī dzelzceļa līnija, tagad kopš viss sliežu transports Manhetenā pārvietots uz apakšzemi, te ir iekārtota pastaigu taka, kādus 3km gara, aizaudzēta krūmiem, kokiem un zaļumiem. Sliedes gan atstātas. Galā uz brīdi piestājam Bryant parkā, kur apmeklētāji sasēduši uz maziem krēsliņiem un dziļdomīgi veras zālienā, uz kura šobrīd kāpt nedrīkst. Nepārsteidz, jo tas šeit ir tik reta parādība. Tāpat kā koki. Par parkiem Ņujorkā tiek saukti pat nelieli skvēriņi ar dažiem soliņiem, pāris puķītēm un krūmiņiem.

Ķīniešu zupas

Tālākais ceļš ved garām Rokfellera centram, pie kura stāv mežonīga rinda. Tur var uzbraukt augšā un pavērties no augšas uz pilsētas ainavu.  Atliekam uz nākamo rītu, lai nav tādā rindā jāstāv.

Pastaiga pa High line

Nākamā pietura – MoMA – apzināti ietrāpām uz tieši uz free time (tātad – piektdien plkst. 16:00). Brīvbiļetes saņemt un muzejā šajā laikā ieiet var no otras puses. Diezgan mērķtiecīgi dodamies uz 5.stāvu Monē, Van Gogu, Dalī, Gogēnu, Pikaso un citus manus mīluļus skatīties. Še atrodams arī viens Daugavpilī dzimušā Rotko darbs. Pie Monē Ūdensrozēm meditē bariņš ļaužu. Pēc pavisam neilga brīža jūt cilvēku masas. Kļūt par šauru un smacīgu, tamdēļ dodamies prom. Es savu mākslas devu esmu saņēmusi.

dav

100g kultūras. Dusošā čigāniete no Ruso

Pēc mākslas baudījuma laiks tradicionālajam amerikāņu policijas ēdienam – virtuļiem. Donkey Donats ir fantastiska akcija – pērc 6 par 5 USD. Nevar neņemt. Diena jau tuvojas noslēgumam, tamdēļ dodamies uz Bruklinu pēc mantām. Mājās ar karstu tējas krūzi tiek baudīti donāti, divi ar sveicieniem paliek Matias, kurš atkal nav mājās. Savācam pekeles, atstājam atslēgas, zīmīti un pametam Bruklinu, lai dotos uz New Jersey. Tā atrodas Hudzonas otrā pusē. Tur nekursē metro parastais, jābrauc ar PATH (vilciens). Metro nedēļas biļete te neder, pērkam PATH biļeti par 2.75. PATH no Manhetenas atiet no kādām trim stacijām, mēs izvēlamies doties uz Pasaules tirdzniecības centru. Biļešu aparāti ir neredzēti niķīgi, krietni jānopūlas, līdz mūsu Masterkartes tiek pieņemtas un tiekam pie biļetēm.

Donāti

Otrā krastā tikuši, izkāpjam Groove ielā, veikli atrodam īsto adresi, blakus Starbucks tiekam pie WiFi un zvanu WhatsApā Shubhneet, kurš mūs uzņem nākamās divas naktis. Tiekam sagaidīti ēkas 1. stāvā un dodamies ar liftu uz astoto. Šubs ir indietis, kurš jau otro gadu dzīvo un strādā ASV. Ir piektdienas vakars, visa NYC tusē, bet mūsu saimniekam rīt no rīta kriketa spēle, tamdēļ mūsu vakars mierīgs un pa mājām. Uzdarinām vakariņas, ieturamies, papļāpājam un pēc 22 jau esam gatavi atkal krist miegā.

21.04., velosipēdu sestdiena

Šī ir velosipēdu diena. Pamostamies drīz pēc pl 6. Brīdī, kad pametam māju, Šubs jau atrodas kriketa spēles laukumā. Rīts, kā plānots, iesākas ar došanos uz Rokfellera centru. Tikuši augšā Rokfellerā, bildējam uz vella paraušanu ikoniskāko NYC skatu ar Empire state building un citiem debesskrāpjiem, kā arī Brīvības statuju tālumā. Otrā pusē Centrālparks, pa kreisi Hudzona, pa labi vēl kādas augstceltnes. Ja sanāk kādreiz te uzbraukt, droši drīkst izlaist fotogrāfēšanu pirmajos divos līmeņos, jo vislabākais skats, protams, ir no pēdējā – trešā. Laiks ir labs un saulains, uz augšā esošā soliņa tiek nolocītas siermaizes.

Top of the rock

Pēc iespaidīgā skata plāns ir tikt pie nomas riteņiem un izbraukāt Centrālparku, gar Hudzonu pa veloceliņu uz abiem skaistajiem tiltiem – Manhetenas un Bruklinas. Ir variants City bike – ņemt velo par 12 USD uz dienu, bet tur ir dīvains (mūsuprāt) noteikums, ka ritenis jānomaina (jāatzīmē stacijā) ik pa 30 min. Ja nokavē, tad par katrām nokavētajām 15 min papildus 4 USD. Gribas mierīgi ripināties, tamdēļ atrodam variantu netālu no parka, kur velo uz visu dienu ir par 35 USD.

Centrālparks

Centrālparks ir tik milzīgs, ka tajā tiek pat organizēta satiksme ar joslām un luksaforiem. Tagad pavisam citādākām acīm skatīšos uz filmām, kur notiek pikniks vai rīta skrējiens šajā parkā. Pēc parka ceļš turpinās uz abiem iespaidīgajiem tiltiem. Šur tur samulstam, taču, jāsaka, amerikāņi ir ļoti izpalīdzīgi – kāds vīrs palīdz mums atrast īsāko ceļu līdz upei, savukārt kāds cits stāsta, pa kuru pusi šķērsojams Manhetenas tilts un kā tur nonākt.

Netālu no upes

Nonāku pie secinājuma, ka NYC nav iespējams būt neiederīgam – te ir visvisādi, un vairs nebrīnāmies ne par melno, kas sarunājas ar stabu, ne par meiteni, kas dejo, gaidot metro. Pilnīgi viss šeit ir normāli, neviens nepateiks, vai esi šeit pirmo dienu vai desmito gadu. Jūtamies caur un caur ņujorkieši.

Bruklinas un Manhetenas tilti

Jānis ir mūsu komandas foto un video meistars. Apbrīnoju viņa pacietību, jo es metu mieru pie divām bildēm dienā, bet ar to būtu stipri maz pilnvērtīgām atmiņām. Starp citu, šodien ir tā diena, kad vēsā mierā iespējams ar velo izbraukt pa Brodveju – tā ir slēgta līdz plkst. 16.00. Mēs tomēr, dabas bērni būdami, šo iespēju neizmantojam un paliekam pie upes.

Nonākam pie velo uzbrauktuves uz Manhetenas tilta, taču piedzīvojam nelielu vilšanos – velo celiņš iet pa ziemeļu pusi, un Bruklinas tilta smukais skats ir auto aizsegts. Pa Bruklinas tiltu minamies atpakaļ, bet – tā kā ir brīvdiena un silts, tas ir ļaužu pārbagāts un velo joslas neviens īsti neievēro. Mūsu ieteikums būtu labāk šos abus izstaigāt kājām – skaistāki skati un mierīgāk. Pēc abiem tiltiem kopumā braukājam jau 6h, esam baisi saguruši un izsalkuši. Dodamies atdot spēkratus turpat Manhetenas pašos dienvidos. Riteņus atdevuši, dodamies meklēt, kur ieturēties. Uzticos atkal TripAdvisor un nonākam burvīgā indiešu ēstuvē. Abi paņemam pa dosai – tas ir kaut kas sasodīti garšīgi!

Garšīgās un kraukšķīgās milzu dosas

Turpat sadomājam, ka atkal gribas virtuļus. Te nav wifi, bet mums uz dullo sanāk pēc pāris kvartāliem, kad esam izgājuši cauri snobiskajai Soho, ieraudzīt Donkin Donats. Tālāk mums jāsadabū rokā Šubs, pie kura ir mājas atslēgas. Viņš ir Couchsurfing ballītē, kā izrādās – Bruklinā. Dodamies ar metro pēc atslēgām. Baļļukā sapazīstamies ar baltkrievu Oļegu, kurš brīnās par mūsu noturību pret ballēšanos. Mēs esam nelokāmi – tiekam pie atslēgām un uz mājām izgulēties.

fbt

Selfijs ar Šubu

Vakarā sagaidām Šubu, sataisām selfiju, kā pienākas – sadraudzējamies FB. Viņš ir atvērts un sirsnīgs un viņam ir forša humora izjūta. Šī bija pēdējā diena lielpilsētas ciklā, rīt plānā auto noma un sākam braukāt apkārt. Esam saguruši un apnikuši no pilsētas, tamdēļ ar nepiecietību gaidām nākamās dienas…

Advertisements

About gunaomg

Time is never an issue, it's what we do with it. Skatīt visus gunaomg rakstus